Vuggestuen i Tumlebillen
Vi er i vuggestuen delt i 2 teams: Krabberne og Haletudserne.
Vi er delt det meste af dagen. Vi arbejder med udgangspunkt i barnets initiativ og spor.
Vi leger og har forskellige aktiviteter, som rim og remser, male, cykle, motorikbaner og legekøkkenet. Vi synger og gynger og ”bager kager” i sandet.
Vi er ude i al slags vejr og går gerne tur.
Tumlebillen er Grønne Spire certificeret, hvilket betyder, at vi inddrager natur og bæredygtighed hele dagen. Både i de lege vi sætter i gang, i de lege vi understøtter og i de lage vi deltager vi.
Vi tager udgangspunkt i børnefællesskaber og deltagelse, hvilket betyder, at vi har øje for børnenes nærmeste udviklingszone.
I vuggestuen kan man se og fornemme natur og bevægelse profilen folde sig ud gennem forskellige sansemæssige oplevelser og æstetiske utryg. Det kan være kreative kreationer, billeder eller bøger. Vi arbejder på stuerne med gentagelser. På den måde udvikles børnenes kendskab til – samt udforskning af det aktuelle naturtema vi er nysgerrige på og undersøger. Det vi finder i naturen kan vi samle og tage med hjem. Vi kan dufte, smage, se, lytte og mærke på naturen. Vi bader i kastanjer, kaster med blade, maler træer, smager på frugter, bær og grønt. Vi taler om farverne, årstiderne og hvad de indebærer. Vi mærker om det er koldt, varmt, blødt eller klistret, vådt eller tørt. Vi lærer om dyrene, både husdyr, vilde dyr og små insekter. Vi kan tælle blade og sten og både i Tumlebillen og hjemme, kan vi tale med børnene om det de har oplevet og lært. Vi dokumenterer vores natur og bevægelse gennem billeder og praksisfortællinger på stuen og på Aula.
I vuggestuens teams arbejdes der dagligt med bevægelse. Børnene grovmotorik, finmotorik og sansemotorikstyrkes både i huset og ude i naturen. I naturen kan børnene løbe, trille ned ad bakker, vippe på grene og gå på line på træstammer. De plasker i vandkanten og kaster sten i vandet. Børnene kører på løbecykler og scootere og tumler i puderummet. Der bygges motorikbaner både ude og inde, hvor børnene kan kravle over og under og igennem. De kan gå på sansesten eller kravle højt op og hoppe ned i puderne. De gynger på gynger og i hængekøje og hopper på trampoliner. Børnene øver sig i at kravle op og ned af en stol/skammel og i at kravle op ad stigen til deres krybbe. Naturen elementer, årstider og ting er gode sansemæssige øvelser for at udvikle finmotorikken. Holde en edderkop uden at benene falder af, lege med en snegl uden at huset går i stykker. Men finmotorikken øves og udvikles også når børnene holder på en kop, hælder af en kande, spise med ske, tegner og maler og leger med legetøj. Vores bevægelsesprofil hænger i høj grad sammen med børnenes selvhjulpenhed. Når børnene selv tager tøj på, hjælper til med at bære eller løfte mm., lærer børnene deres krop bedre at kende. De lærer hvad de mestrer, hvad de næsten kan og hvad der er svært. De mærker deres krops styrke, muskler og balance.
En dag i vuggestuen er struktureret således:
Kl. 6 | Tumlebillen åbner | Morgenmad spises på krabbestuen fra kl 6 -7. Efterfølgende går vi i henholdsvis børnehave og til vuggestuegrupperne. |
Kl. 8.30 | Formiddagsmad | Der serveres som regel brød med smør og frugt |
Kl. 9 | Aktiviteter | Efterhånden som personalet møder ind deler vi os i små grupper rund omkring både inde og ude. Vi stiller læringsmiljøer op om morgenen, men vi følger også børnenes ønsker til leg så vidt det er muligt Vi har to turvogne, der hver kan rumme 4 børn. Disse deles mellem de to vuggestuegrupper. Haletudserne har fortrinsret til disse om tirsdagen og Krabberne har om onsdagen Det store puderum i børnehaven deles mellem alle 5 teams i Tumlebillen og Krabberne har det mandag og Haletudserne har det tirsdag Vi bruger meget naturen uden for matriklen, hvor vi både er tæt på skov og strand. |
Kl. 10.30 | Frokost | Måltiderne indtages i små grupper, med hygge og ro. Hvis børn sover hen over måltid bliver der gemt mad. Vi forbereder os til maden. Snakker om hvad vi skal spise. Vasker vores hænder. Vi vægter selvhjulpenhed omkring måltidet. Børnene er med i borddækning og afrydning og de er elsker at få lov til at tage del i måltidet. Der er altid alternativ i form af brød hvis man ikke kan lide maden. Men vi opfordre børnene til at smage på maden med en anerkende tilgang og respekt for barnet.
|
Middagslur:Vi har krybber m tilbehør, forældre medbringer dyner puder lagen betræk til dyne, ekstra tæppe til de kolde dage eller til de varme sommerdage. Børnene sover med trøjer og sovedragter. Vi ønsker ikke køreposer/soveposer. Hvis barnet bruger sut ønskes to sutter og sovedyr. Børnene sover inde i krybberummet og ude under markiserne eller under træerne ved legehuset. Når børnene bliver fir store til krybben eller senest en måned før børnehavestart sovende på senge på stuerne. Her medbringes også egne dyner mm | ||
Kl. 13.30 | Eftermiddagsmad | Der serveres som regel brød med smør og frugt eller rester |
Kl. 15.45 | Sen eftermiddagsmad | Der serveres som regel brød med smør og frugt |
Kl. 16.45 (16.15) | Tumlebillen lukker | Mandag - torsdag lukker tumlebillen kl. 16.45 Fredag lukker vi kl. 16.15 |
Puslesituationen:
Vi har vaskeklude, underlag, zinksalv og handsker. Forældre medbringer bleer. Børnene skiftes efter behov og før måltid og efter lur.
Vi toilettræner så snart barnet viser tegn og interesse. Vi arbejder med selvhjulpenhed vi øver os fra når barnet er ganske lille.
Vi lægger stor vægt på at forældre sørger for der er hvad vi skal bruge af tøj og bleer for at kunne passe bedst mulig på jeres børn. Dvs at i sørger for at skiftetøjskasserne er opdateret med div tøj og ligeledes at der er hvad vi skal bruge i garderoben.
Vi ønsker stor dialog så spørg endelig gerne os til råds.
Søvnpolitik:
Vi følger altid Sundhedsstyrelsens retningslinjer.
Vi vækker ikke børn.
Vi samarbejder gerne med jer forældre om gode søvn rytmer hjemme og derfor ønsker vi stor dialog, så spørg os gerne til råds så finder vi en løsning sammen.
Vi arbejder ud fra læreplanstemaerne og med fokus på høj faglighed for, at sikre trivsel, udvikling og læring for vores allermindste i Tumlebillen.
Vores fokus er, at vi skal skabe ro og nærvær for vores mindste. Det giver dem mulighed for at udvikle deres kompetencer rettidigt. Ved at børnene udvikler sig i rette tempo være med til at sikre, at børn er klar til børnehave, når de er 3 år. At man kan forstå en besked, at man er godt på vej med, at smide bleen, at man har fået et sprog og er begyndt at danne gode relationer til andre.
Se vedhæftet dokument for liste over hvad dit barn skal have med i vuggestuen.